Uslovi, način i postupak oslobođenja od carinskih i drugih dažbina na uvoz opreme koji predstavlja ulog ulagača

Carinski zakon

Pravni okvir za uređenje uslova, načina i postupka oslobođenja od carinskih i drugih dažbina na uvoz opreme koji predstavlja ulog ulagača predstavljaju sledeći propisi:

  1. Carinski zakon („Sl. glasnik RS“, br. 95/2018, 91/2019 – dr. zakon, 144/2020, 118/2021 i 138/2022)
  2. Zakon o ulaganjima („Sl. glasnik RS“, br. 89/2015 i 95/2018) i
  3. Uredba o uslovima, načinu i postupku oslobođenja od carinskih i drugih dažbina na uvoz opreme („Sl. glasnik RS“, br. 34/2019).

Odredbam člana 14. Zakona o ulaganjima („Sl. glasnik RS“, br. 89/2015 i 95/2018 – dalje: Zakon o ulaganjima) je propisano da je uvoz opreme, koji predstavlja ulog ulagača koji je strano ili domaće pravno ili fizičko lice, slobodan i oslobođen od plaćanja carine i drugih uvoznih dažbina, osim putničkih motornih vozila i automata za zabavu i igre na sreću, pod uslovom da je oprema koju ulagač uvozi u skladu sa propisima kojima se uređuju zdravlje i bezbednost građana i zaštita životne sredine.

Pod uvoznim dažbinama se smatraju carinske dažbine i druge dažbine, izuzev PDV-a koje imaju isto dejstvo i koje se plaćaju pri uvozu robe.

Uredba o uslovima, načinu i postupku oslobođenja od carinskih i drugih dažbina na uvoz opreme („Sl. glasnik RS“, br. 34/2019 – dalje: Uredba), uređuje postupak, visinu i rok za ostvarivanje olakšica i oslobađanje od carinskih i drugih dažbina na uvoz opreme stranog ulagača, kao i ograničenja u pogledu prava raspolaganja i zabranu korišćenja u druge svrhe tako uvezene opreme.

Uslovi za ostvarivanje carinske povlastice

Carinske povlastice na uvoz opreme mogu se koristiti do visine upisanog nenovčanog uloga u privredno društvo, odnosno carinska vrednost opreme ne sme preći visinu upisanog nenovčanog uloga.

Prema Uredbi, pod opremom se podrazumevaju novi proizvodni pogoni, mašine i oprema koji se nabavljaju i drže radi proizvodnje proizvoda, za čiji uvoz se odobrava carinska povlastica, a koju ulagač uvozi i kao svoj nenovčani ulog investira u privredno društvo, ili koju privredno društvo direktno nabavlja, a registruje kao ulaganje u formi zabeležbe, radi obavljanja delatnosti za koje je dozvoljena dodela podsticaja u skladu sa propisima kojima se uređuju kriterijumi, uslovi i način privlačenja direktnih investicija.

Korisnik carinske povlastice je privredno društvo registrovano u Republici Srbiji za obavljanje delatnosti za koje je dozvoljena dodela podsticaja u skladu sa propisima kojima se uređuju kriterijumi, uslovi i način privlačenja direktnih investicija, a koje je uvoznik opreme za koju se odobravaju carinske povlastice.

Ostvarivanje prava na carinsku povlasticu na uvoz opreme, privredno društvo ostvaruje u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći, i to:

  1. u skladu sa pravilima za dodelu regionalne investicione državne pomoći, za privredne subjekte koji su korisnici sredstava podsticaja po ugovoru o dodeli sredstava podsticaja
  2. u skladu sa pravilima za dodelu de minimis državne pomoći, za privredne subjekte koji nisu korisnici sredstava po ugovoru o dodeli sredstava podsticaja.

Pravo na carinsku povlasticu se ne može ostvariti za nabavku opreme u sektorima saobraćaja, razvoja softvera osim ako nisu u funkciji unapređenja proizvoda, proizvodnog procesa ili pružanja usluga servisnih centara, ugostiteljstva, igara na sreću, trgovine, proizvodnje sintetičkih vlakana, uglja i čelika, rudarstva, duvana i duvanskih prerađevina, oružja i municije, brodogradnje pomorskih trgovačkih plovila na sopstveni pogon preko 100 bruto registrovanih tona, aerodroma, komunalnih delatnosti, sektora energetike, širokopojasne mreže, ribarstva i akvakulture.

Rok za ostvarenje prava na oslobođenje i zabeležba ulaganja

Rok za uvoz opreme koja se uvozi po osnovu uloga ulagača je dve godine od dana registracije zabeležbe odluke privrednog društva o ulaganju ili registracije povećanja kapitala, u skladu sa Zakonom o postupku registracije u Agenciji za privredne registre.

Izuzetno, ukoliko je ugovorom o isporuci opreme predviđen duži rok isporuke od dve godine ili je nastupila docnja isporučioca opreme pravo ulagača na carinske povlastice može se ostvariti u roku od šest meseci od nastupanja navedenih okolnosti.

Radi ostvarivanja prava na carinske povlastice u skladu Uredbom privredno društvo je u obavezi da u Registru privrednih subjekata upiše zabeležbu ulaganja-nabavke opreme koja će biti uvezena kao ulog ulagača. Zabeležbom se upisuje ugovor ili odluka privrednog društva o ulaganju koja sadrži specifikaciju opreme kao sastavni deo odluke, šifru i naziv delatnosti za koju se oprema pribavlja kao i podatke o isporučiocu opreme.

Navedena specifikacija opreme obavezno sadrži: naziv opreme, naziv proizvođača i vrednost opreme.

Postupak za ostvarivanje carinske povlastice

Da bi se omogućilo vođenje evidencije o izvršenom uvozu opreme po osnovu uloga, kao i kontrola iskorišćenosti ove povlastice, uvoznik je dužan da, u roku od 30 dana od dana registracije povećanja osnovnog kapitala, centrali Uprave carina dostavi odluku o povećanju kapitala i izvod iz Registra privrednih subjekata radi ostvarivanja prava na oslobođenje na osnovu odluke o povećanju kapitala.

Radi ostvarivanja prava na oslobođenje, na osnovu zabeležbe Ugovora o nenovčanom ulaganju u privredno društvo ili zabeležbe ulaganja na osnovu Ugovora o dodeli sredstava podsticaja, nakon upisa zabeležbe ulaganja u Registar privrednih subjekata, Agencija za privredne registre dostavlja podatke o upisanim zabeležbama ulaganja Upravi carina posredstvom informacionog sistema.

Do uspostavljanja elektronske komunikacije podatke o upisanim zabeležbama ulaganja Upravi carina dostavlja privredno društvo koje zahteva carinske povlastice.

Uprava carina, na osnovu navedenih podataka, dodeljuje evidencioni broj korisniku carinske povlastice, koji se, obavezno unosi u rubriku 39 carinske deklaracije.

Radi ostvarivanja prava na oslobođenje od carinskih i drugih uvoznih dažbina na uvoz opreme po osnovu uloga ulagača, korisnik carinske povlastice carinskom organu kod kog se sprovodi postupak carinjenja podnosi:

  • odluku o povećanju kapitala i procenu vrednosti nenovčanog uloga
  • garantni list, drugu odgovarajuću dokumentaciju iz koje se može utvrditi da je oprema koja se uvozi nova
  • ugovor o dodeli sredstava podsticaja, ako je korisnik povlastice i korisnik sredstava po ugovoru o dodeli sredstava podsticaja
  • izjavu da nije korisnik de minimis državne pomoći, odnosno izjavu o ostvarenom iznosu de minimis državne pomoći u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve uzastopne fiskalne godine, ako nije korisnik sredstava po ugovoru o dodeli sredstava podsticaja
  • izjavu da oprema koja se uvozi služi za obavljanje delatnosti korisnika carinske povlastice
  • izjavu o svim drugim dodeljenim državnim pomoćima za iste opravdane troškove.

Pored navedenih dokaza, korisnik carinske povlastice prilaže i izvod o registrovanim podacima o privrednom društvu upisanom u Registar privrednih subjekata o visini upisanog nenovčanog uloga ulagača u kapitalu privrednog društva ili izvod o registraciji zabeležbe ulaganja, koje carinski organ pribavlja po službenoj dužnosti.

Carinski organ na osnovu podnetog zahteva i priloženih dokaza donosi rešenje o oslobađanju od plaćanja uvoznih dažbina na uvoz opreme.

Carinski organ kopiju rešenja o oslobađanju od plaćanja uvoznih dažbina na uvoz opreme dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove privrede i Komisiji za kontrolu državne pomoći bez odlaganja, najkasnije u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja, a na kraju svakog šestomesečnog perioda dostavlja izveštaj o privrednim društvima koja su ostvarila pravo na carinsku povlasticu Razvojnoj agenciji Srbije.

Zabrana otuđenja i carinski nadzor

Oprema se ne može otuđiti, dati drugom na upotrebu ili koristiti u druge svrhe u roku od tri godine od dana stavljanja robe u slobodan promet u skladu sa carinskim propisima.

Ako se oprema otuđi, da drugom na upotrebu ili koristi u druge svrhe pre isteka navedenog roka od tri godine, na tu opremu plaćaju se uvozne dažbine.

Visina uvoznih dažbina obračunava se prema stanju robe i po propisima koji važe na dan podnošenja zahteva za obračun i plaćanja uvoznih dažbina, odnosno na dan donošenja rešenja o naplati uvoznih dažbina ako nije podnet zahtev za obračun i plaćanje uvoznih dažbina.

Oprema oslobođena plaćanja uvoznih dažbina po osnovu uloga ulagača koja je stavljena u slobodan promet u skladu sa odredbama Uredbe ostaje pod carinskim nadzorom.

Carinski nadzor prestaje:

  1. kada više ne postoje uslovi zbog kojih je oprema stavljena u slobodan promet bez plaćanja uvoznih dažbina
  2. kad se oprema izveze ili uništi
  3. kada se dozvoli upotreba opreme u druge svrhe od onih koje su propisane Uredbom i kada su uvozne dažbine plaćene.

Svrha propisivanja zabrane otuđenja jeste da se spreči upotreba ove opreme od strane lica kome nije odobrena ova carinska povlastica u Srbiji.

Ažurirano: 28. 9. 2025.

Saznajte više:
Carinsko zastupanje »
Mere zaštite od nelojalne konkurencije prema Zakonu o spoljnotrgovinskom poslovanju »
Registracija predstavništva u Srbiji »

Vaš komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena zvezdicom *.

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika

Centralna evidencija stvarnih vlasnika

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika („Sl. glasnik RS“, br. 19/2025, 51/2025 i 60/2025 – ispr.) uređuje se uspostavljanje, sadržina, osnovi evidentiranja i način vođenja Centralne evidencije stvarnih vlasnika pravnih lica, drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji u skladu sa zakonom, trastova i pravnih odnosa sličnih trastu, za koje postoji obaveza evidentiranja stvarnih vlasnika u skladu…
Više informacija »
Zakon o zdravstvenoj zaštiti

Uslovi za osnivanje i prestanak rada privatnih zdravstvenih ustanova

Prema odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 25/2019, 92/2023 – autentično tumačenje i 29/2025 – odluka US) pružaoci zdravstvene zaštite u Republici Srbiji su: zdravstvene ustanove u javnoj i privatnoj svojini; visokoškolske ustanove zdravstvene struke i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u…
Više informacija »
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

Registracija privatne osnovne škole

Osnovno obrazovanje i vaspitanje je delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba. Osnovno obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa Ustavom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020, 129/2021, 92/2023 i 19/2025), potvrđenim međunarodnim konvencijama,…
Više informacija »
Zakon o faktoringu

Uslovi za obavljanje faktoringa

Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) uređuju se pojam i predmet faktoringa, učesnici u faktoringu, uslovi i način obavljanja faktoringa, vrste faktoringa, prava i obaveze učesnika u faktoringu, ugovor o faktoringu, obrnuti faktoring i nadzor nad obavljanjem faktoringa. Prema odredbama Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) faktoring…
Više informacija »
Zakon o strancima

Stalno nastanjenje stranca u Srbiji

Stalno nastanjenje je odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji. Uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja, nadležnost za odlučivanje i postupak izdavanja odobrenja, kao i prestanka odobrenja za stalno nastanjenje stranog državljanina u Republici Srbiji regulisani su odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023), Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Pravni aspekti ugovora članova privrednog društva

Ugovor članova privrednog društva je imenovani ugovor korporativnog prava. Za razliku od osnivačkog akta, koji je obavezan dokument svakog privrednog društva, ugovor članova je fakultativan. Međutim, nepostojanje zakonske obaveze zaključenja ugovora članova privrednog društva, složenost odnosa u višečlanim privrednim društvima te velika praktičnost ugovora članova predstavlja razlog da bude više zastupljen u poslovnoj praksi u…
Više informacija »
Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava

Uslovi za upis u registar poljoprivrednih gazdinstava i pasivni status poljoprivrednog gazdinstva

Radi sprovođenja i praćenja poljoprivredne politike, evidentiranja poljoprivrednih gazdinstava i porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kao i radi vođenja analitike i statistike za potrebe Ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, u Upravi za agrarna plaćanja se vodi Registar poljoprivrednih gazdinstava. Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava, promeni podataka i obnovi registracije, elektronskom postupanju, kao i o uslovima…
Više informacija »
Zakon o trgovini

Dropshipping kao oblik elektronske trgovine

Dropshipping predstavlja model obavljanja elektronske trgovine i u Srbiji je regulisan Zakonom o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019). Saglasno odredbi člana 17. Zakona o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019) dropshipping se definiše kao oblik elektronske trgovine, kod kojeg trgovac na malo – maloprodavac – vrši prodaju robe preko elektronske prodavnice ili preko elektronske…
Više informacija »