Franšizing

Pravno dejstvo Ugovora o franšizingu

Franšizno poslovanje je sistem trgovanja dobrima (robom) i/ili uslugama i/ili tehnologijom, koji se bazira na bliskoj i permanentnoj saradnji pravno i ekonomski nezavisnih preduzeća, vlasnika franšize – davaoca franšize i pojedinačnih korisnika franšize – primaoca franšize, gde vlasnik garantuje svojim korisnicima pravo i nameće obavezu da vode posao u skladu sa konceptom franšize.

Pravo omogućava i obavezuje primaoca franšize, da u zamenu za direktnu ili indirektnu finansijsku naknadu, koristi zaštitni znak davaoca franšize (brend) za proizvod ili uslugu, know-how, poslovne i tehnološke metode, sistem procedura i druga prava na industrijsko ili intelektualno vlasništvo, uz stalnu komercijalnu i tehnološku podršku, unutar okvira i na vremenski rok određenih u pismenom franšiznom ugovoru, koji se, u ove svrhe, zaključuje između stranaka.

Vrste franšizinga

U teoriji i praksi preovlađuje stav da se franšizing javlja u dva osnovna vida i to kao proizvodni franšizing i prometni franšizing.

PROIZVODNI FRANŠIZING se sastoji u tome da proizvođač – davalac franšizinga ustupa primaocu franšizinga pravo prodaje svog proizvoda ili grupe proizvoda na tržištu, a u određenim slučajevima i pravo njihove potpune ili delimične proizvodnje na bazi licence, znanja i iskustva davaoca franšizinga. Po pravilu se ustupa isključivo pravo prodaje na tačno određenoj teritoriji i tržištu.

POSLOVNI FRANŠIZING sastoji se u pružanju niza usluga (tzv. paketa usluga) koje davalac franšizinga pruža primaocu franšizinga. Davalac franšizinga pruža primaocu franšizinga svoju poslovnu formulu tj. način poslovanja, svoje metode plasmana, stečeno znanje i iskustvo, robne i uslužne znakove i slično.  Prodaja krajnjem korisniku postiže se zaključenjem dva ugovora, od kojih se jedan zaključuje između proizvođača i davaoca franšizinga, a drugi između davaoca franšizinga i krajnjeg korisnika

Ugovor o franšizingu

Ugovor o franšizingu je neimenovan i formalni ugovor, dvostrano obavezan i teretni ugovor i ugovor sa trajnim prestacijama.

Ugovor o franšizingu je neimenovani ugovor jer sadrži elemente iz više ugovora: ugovora o licenci, ugovora o know-how, ugovora o zastupanju, ugovora o radu, ugovora o prodaji, ugovora o zakupu.

Pravni osnov za regulisanje ugovora o franšizingu u Srbiji su: opšti uslovi poslovanja, opšta pravila ugovornog prava i analogna primena srodnih imenovanih ugovora iz Zakona o obligacionim odnosima.

U praksi ugovor o franšizingu treba razlikovati od ugovora o licenci i ugovora o know-how, jer se ugovorom o franšizingu uglavnom ne prenosi samo jedno znanje i iskustvo, bez obzira da li je zaštićeno patentom ili nije.

Osnovne odredbe ugovora treba da budu sledeće:

  • prava koja ima davalac franšize
  • prava koja stiče primalac franšize
  • spisak roba i/ili usluga koje davalac pruža primaocu franšize
  • obaveze davaoca franšize
  • obaveze primaoca franšize
  • uslovi plaćanja za primaoca franšize (naknade)
  • vremensko trajanje ugovora, koje mora biti dovoljno dugačko da omogući svakom individualnom primaocu franšize povratak početnih ulaganja specifičnih za franšizu
  • osnove, uključujući i obaveštenje koje obe strane moraju dati, o bilo kakvom obnavljanju ili promenama ugovora
  • uslove pod kojima individualni primalac franšize može prodati ili preneti prava iz ugovora, odnosno prodati franšizno poslovanje kao stabilan i održiv biznis i mogućost tj. opcije prava preče kupovine za davaoca franšize u ovom slučaju
  • odredbe koje se odnose na korišćenje zaštićenih i trgovačkih marki, imena, oznaka, logotipova ili drugih specifičnih identifikacija davaoca franšize od strane primaoca franšize
  • pravo davaoca franšize na prilagođavanje franšiznog sistema novim ili promenjenim metodama
  • odredbe za raskid ugovora
  • odredbe koje omogućavaju promptnu predaju sve materijalne i nematerijalne imovine koja pripada davaocu franšize ili drugom vlasniku, odmah po raskidu franšiznog ugovora.

Pravno dejstvo Ugovora o franšizingu

Kao i svaki drugi ugovor, ugovor o franšizingu je dvostrano obavezan ugovor kojim se stvaraju obaveze, kako na strani davaoca franšizinga tako i na strani primaoca franšizinga. U svim formularnim (tipskim) ugovorima stranih firmi nalazi se izvestan broj klauzula koje na sličan ili isti način regulišu osnovna prava i obaveze stranaka, koje karakterišu ugovore o franšizingu kao poseban ugovor trgovinskog prava.

OBAVEZE DAVAOCA FRANŠIZINGA su sledeće:

  • finansijska pomoć
  • izbor lokacije i dizajn
  • planovi i specifikacija za zgradu i druga poboljšanja
  • specifikacije za potrebnu opremu i nameštaj
  • promocija i reklama
  • pomoć pri zapošljavanju radnika
  • školovanje personala i primaoca franšizinga
  • pomoć pri otvaranju franšizinga
  • udžbenici za školovanje
  • računovodstvo
  • sigurnost u snabdevanju
  • stalna pomoć u savetovanju, posetama i obučavanju osoblja.

Osnovna obaveza davaoca franšizinga sastoji se u ustupanju prodaje određenog proizvoda uz korišćenje trgovačkog imena, znaka, odnosno formule

OBAVEZE PRIMAOCA FRANŠIZINGA su sledeće:

  • izgradnja prema planu i specifikaciji koja se daje
  • pridržavanje rokova gradnje i završetak
  • pridržavanje ugovora o iznajmljivanju
  • uzimanje potrebnog osiguranja
  • sprovođenje potrebnog školovanja
  • obezbeđenje potrebnog radnog osoblja
  • puno radno vreme
  • kupovanje proizvoda ili drugih elemenata od davaoca franšizinga ili od određenih snabdevača
  • sprovođenje poslovanja po udžbeniku
  • dobro održavanje zgrade i lokacije
  • finansijski izveštaj i plaćanje računa po prijemu
  • pravilna upotreba zaštitnog znaka
  • učešće u regionalnoj i nacionalnoj reklami
  • transfer poslovanja, obnavljanje ugovora
  • honorari koji se plaćaju davaocu franšizinga
  • upotreba zaštitnog znaka, dizajn lokacije i prodaja proizvoda ili usluga
  • inventar cena reklame, procedura rada i metoda obračuna

Kao i kod svakog drugog ugovora, glavna obaveza primaoca franšizinga je da plati naknadu za ustupanje prava.

Saznajte više:
Ugovor o licenci »
Ugovor o faktoringu »
Subjekti finansijskog lizinga »

Vaš komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena zvezdicom *.

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika

Centralna evidencija stvarnih vlasnika

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika („Sl. glasnik RS“, br. 19/2025, 51/2025 i 60/2025 – ispr.) uređuje se uspostavljanje, sadržina, osnovi evidentiranja i način vođenja Centralne evidencije stvarnih vlasnika pravnih lica, drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji u skladu sa zakonom, trastova i pravnih odnosa sličnih trastu, za koje postoji obaveza evidentiranja stvarnih vlasnika u skladu…
Više informacija »
Zakon o zdravstvenoj zaštiti

Uslovi za osnivanje i prestanak rada privatnih zdravstvenih ustanova

Prema odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 25/2019, 92/2023 – autentično tumačenje i 29/2025 – odluka US) pružaoci zdravstvene zaštite u Republici Srbiji su: zdravstvene ustanove u javnoj i privatnoj svojini; visokoškolske ustanove zdravstvene struke i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u…
Više informacija »
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

Registracija privatne osnovne škole

Osnovno obrazovanje i vaspitanje je delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba. Osnovno obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa Ustavom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020, 129/2021, 92/2023 i 19/2025), potvrđenim međunarodnim konvencijama,…
Više informacija »
Zakon o faktoringu

Uslovi za obavljanje faktoringa

Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) uređuju se pojam i predmet faktoringa, učesnici u faktoringu, uslovi i način obavljanja faktoringa, vrste faktoringa, prava i obaveze učesnika u faktoringu, ugovor o faktoringu, obrnuti faktoring i nadzor nad obavljanjem faktoringa. Prema odredbama Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) faktoring…
Više informacija »
Zakon o strancima

Stalno nastanjenje stranca u Srbiji

Stalno nastanjenje je odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji. Uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja, nadležnost za odlučivanje i postupak izdavanja odobrenja, kao i prestanka odobrenja za stalno nastanjenje stranog državljanina u Republici Srbiji regulisani su odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023), Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Pravni aspekti ugovora članova privrednog društva

Ugovor članova privrednog društva je imenovani ugovor korporativnog prava. Za razliku od osnivačkog akta, koji je obavezan dokument svakog privrednog društva, ugovor članova je fakultativan. Međutim, nepostojanje zakonske obaveze zaključenja ugovora članova privrednog društva, složenost odnosa u višečlanim privrednim društvima te velika praktičnost ugovora članova predstavlja razlog da bude više zastupljen u poslovnoj praksi u…
Više informacija »
Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava

Uslovi za upis u registar poljoprivrednih gazdinstava i pasivni status poljoprivrednog gazdinstva

Radi sprovođenja i praćenja poljoprivredne politike, evidentiranja poljoprivrednih gazdinstava i porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kao i radi vođenja analitike i statistike za potrebe Ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, u Upravi za agrarna plaćanja se vodi Registar poljoprivrednih gazdinstava. Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava, promeni podataka i obnovi registracije, elektronskom postupanju, kao i o uslovima…
Više informacija »
Zakon o trgovini

Dropshipping kao oblik elektronske trgovine

Dropshipping predstavlja model obavljanja elektronske trgovine i u Srbiji je regulisan Zakonom o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019). Saglasno odredbi člana 17. Zakona o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019) dropshipping se definiše kao oblik elektronske trgovine, kod kojeg trgovac na malo – maloprodavac – vrši prodaju robe preko elektronske prodavnice ili preko elektronske…
Više informacija »