Otpis potraživanja u Nacionalnoj službi za zapošljavanje

Postupak i razlozi za donošenje Odluke o otpisu potraživanja

Pravilnikom o otpisu potraživanja Nacionalne službe za zapošljavanje („Sl. glasnik RS“, br. 48/2018) (u daljem tekstu: Pravilnik) bliže se uređuju uslovi, način i postupak otpisa potraživanja Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) prema dužnicima.

Otpis potraživanja je prestanak dužničko-poverilačkog odnosa, kojim Nacionalna služba, kao poverilac, otpisuje potraživanje prema dužniku pod uslovima i na način propisan Pravilnikom.

Dužnici mogu biti fizička lica korisnici novčane naknade za slučaj nezaposlenosti i privremene naknade, fizička i pravna lica korisnici sredstava po osnovu ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja i njihovi pravni sledbenici, kao i fizička i pravna lica koja u skladu sa zakonom obezbeđuju potraživanja Nacionalne službe iz ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja.

Potraživanja, u smislu Pravilnika su potraživanja nastala po osnovu isplata novčane naknade za slučaj nezaposlenosti, privremene naknade i iz ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom i troškovima postupka naplate potraživanja.

Razlozi za otpis potraživanja

Nacionalna služba može da izvrši otpis potraživanja prema dužniku, iz sledećih razloga:

  • smrti dužnika korisnika novčane naknade i privremene naknade,
  • smrti dužnika korisnika sredstava Nacionalne službe po merama aktivne politike zapošljavanja koji nema zakonskih naslednika, u slučaju da je smrt dužnika nastupila u periodu u kome je ugovoreno ispunjenje ugovorne obaveze
  • teže bolesti dužnika ili člana uže porodice dužnika, Teškim bolestima smatraju se: infarkt miokarda, moždani udar, maligni tumor, lajmska bolest, lupus, embolija pluća, virus HIV/sida, encefalitis, bakterijski meningitis, hepatitis B, hepatitis C, epilepsija, otkazivanje rada oba bubrega, benigni tumor mozga, ciroza jetre, emfizem pluća, tuberkuloza, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, parkinsonova bolest, alchajmerova bolest i dijabetes melitus. Otpis potraživanja može se otpisati samo u slučaju da je teža bolest dijagnostikovana nakon okončanog ponovnog postupka priznavanja prava na novčanu naknadu, nakon prijema obaveštenja o vraćanju isplaćene privremene naknade i nakon zaključenja ugovora radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja. Pod članovima uže porodice smatraju se bračni drug, deca i usvojenici dužnika.
  • kada se u postupku izvršenja utvrdi da dužnik, osim stana ili kuće za stanovanje, u kojima stanuje sa članovima svog domaćinstva, ne poseduje druge nepokretnosti koje bi u skladu sa zakonom mogle biti predmet izvršenja,
  • kada se u postupku izvršenja, izvršenje sprovede na pokretnim stvarima dužnika (nameštaj, električni aparati i druge stvari koje nisu neophodne za normalan i uobičajen život dužnika), a iste nije moguće prodati putem usmenog javnog nadmetanja ili neposrednom pogodbom,
  • kada se u postupku izvršenja utvrdi da dužnik ne poseduje imovinu koja može biti predmet izvršenja,
  • kada se u postupku izvršenja utvrdi nemogućnost naplate potraživanja, jer je dužnik nepoznatog prebivališta, odnosno boravišta,
  • kada sud u stečajnom postupku utvrdi da stečajni dužnik ne poseduje imovinu iz koje bi se namirili stečajni poverioci ili ukoliko Nacionalna služba potraživanje u stečajnom postupku ne namiri u celosti,
  • potraživanja male vrednosti, čiji iznos glavnog duga sa obračunatom zakonskom zateznom kamatom, u vreme podnošenja predloga za otpis potraživanja, ne prelazi iznos minimalne zarade u Republici Srbiji, u skladu sa zakonom i
  • u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.

Postupak otpisa potraživanja

Postupak za otpis potraživanja pokreće se na osnovu molbe dužnika ili predloga organizacione jedinice Nacionalne službe.

Molbu za otpis potraživanja dužnik podnosi organizacionoj jedinici Nacionalne službe nadležnoj po mestu ostvarivanja prava na novčanu naknadu, privremenu naknadu ili zaključenja ugovora po meri aktivne politike zapošljavanja iz kog je proistekao dug, neposredno preko pisarnice organizacione jedinice ili poštom.

Predlog za otpis potraživanja organizaciona jedinica Nacionalne službe dostavlja organizacionoj jedinicu u Direkciji Nacionalne službe nadležnoj za normativno-pravne poslove.

Ukoliko je protiv dužnika pokrenut postupak naplate potraživanja, postupak za otpis potraživanja pokreće se na osnovu predloga organizacione jedinice u Direkciji Nacionalne službe ili filijale, nadležne za sprovođenje postupka naplate potraživanja.

Uz molbu ili predlog za otpis potraživanja potrebno je priložiti dokumentaciju, koja je navedena u članu 6. Pravilnika.

Upravni odbor Nacionalne službe obrazuje Komisiju za utvrđivanje osnovanosti molbe ili predloga za otpis potraživanja (u daljem tekstu: Komisija).

Na osnovu predloga Komisije, Upravni odbor Nacionalne službe donosi odluku o otpisu potraživanja. Sprovođenje odluke u poslovnim knjigama Nacionalne službe, vrši organizaciona jedinica Nacionalne službe nadležna za ekonomske poslove.

Zakonska zatezna kamata ne obračunava se na potraživanja prema dužnicima protiv kojih nije pokrenut postupak naplate potraživanja.

Direktor Nacionalne službe, na osnovu predloga organizacione jedinice nadležne za ekonomske poslove, donosi odluku o isknjižavanju malih salda, u iznosu do 5.000,00 dinara.

Ažurirano: 1. 10. 2025.

Saznajte više:
Naplata potraživanja »
Zastarelost potraživanja naknade štete »

Vaš komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena zvezdicom *.

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika

Centralna evidencija stvarnih vlasnika

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika („Sl. glasnik RS“, br. 19/2025, 51/2025 i 60/2025 – ispr.) uređuje se uspostavljanje, sadržina, osnovi evidentiranja i način vođenja Centralne evidencije stvarnih vlasnika pravnih lica, drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji u skladu sa zakonom, trastova i pravnih odnosa sličnih trastu, za koje postoji obaveza evidentiranja stvarnih vlasnika u skladu…
Više informacija »
Zakon o zdravstvenoj zaštiti

Uslovi za osnivanje i prestanak rada privatnih zdravstvenih ustanova

Prema odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 25/2019, 92/2023 – autentično tumačenje i 29/2025 – odluka US) pružaoci zdravstvene zaštite u Republici Srbiji su: zdravstvene ustanove u javnoj i privatnoj svojini; visokoškolske ustanove zdravstvene struke i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u…
Više informacija »
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

Registracija privatne osnovne škole

Osnovno obrazovanje i vaspitanje je delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba. Osnovno obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa Ustavom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020, 129/2021, 92/2023 i 19/2025), potvrđenim međunarodnim konvencijama,…
Više informacija »
Zakon o faktoringu

Uslovi za obavljanje faktoringa

Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) uređuju se pojam i predmet faktoringa, učesnici u faktoringu, uslovi i način obavljanja faktoringa, vrste faktoringa, prava i obaveze učesnika u faktoringu, ugovor o faktoringu, obrnuti faktoring i nadzor nad obavljanjem faktoringa. Prema odredbama Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) faktoring…
Više informacija »
Zakon o strancima

Stalno nastanjenje stranca u Srbiji

Stalno nastanjenje je odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji. Uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja, nadležnost za odlučivanje i postupak izdavanja odobrenja, kao i prestanka odobrenja za stalno nastanjenje stranog državljanina u Republici Srbiji regulisani su odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023), Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Pravni aspekti ugovora članova privrednog društva

Ugovor članova privrednog društva je imenovani ugovor korporativnog prava. Za razliku od osnivačkog akta, koji je obavezan dokument svakog privrednog društva, ugovor članova je fakultativan. Međutim, nepostojanje zakonske obaveze zaključenja ugovora članova privrednog društva, složenost odnosa u višečlanim privrednim društvima te velika praktičnost ugovora članova predstavlja razlog da bude više zastupljen u poslovnoj praksi u…
Više informacija »
Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava

Uslovi za upis u registar poljoprivrednih gazdinstava i pasivni status poljoprivrednog gazdinstva

Radi sprovođenja i praćenja poljoprivredne politike, evidentiranja poljoprivrednih gazdinstava i porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kao i radi vođenja analitike i statistike za potrebe Ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, u Upravi za agrarna plaćanja se vodi Registar poljoprivrednih gazdinstava. Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava, promeni podataka i obnovi registracije, elektronskom postupanju, kao i o uslovima…
Više informacija »
Zakon o trgovini

Dropshipping kao oblik elektronske trgovine

Dropshipping predstavlja model obavljanja elektronske trgovine i u Srbiji je regulisan Zakonom o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019). Saglasno odredbi člana 17. Zakona o trgovini („Sl. glasnik RS“, br. 52/2019) dropshipping se definiše kao oblik elektronske trgovine, kod kojeg trgovac na malo – maloprodavac – vrši prodaju robe preko elektronske prodavnice ili preko elektronske…
Više informacija »