Poreski aspekt likvidacije privrednih društava

Zakon o porezu na dobit pravnih lica

Poreski aspekt likvidacije privrednih društava ima određenih specifičnosti u odnosu na opšti režim oporezivanja privrednih društava.

Najčešća poreska pitanja koja se postavljaju vezano za poreski aspekt likvidacije privrednih društava su:

  • utvrđivanje poreza na dobit privrednih društava u likvidaciji i
  • poreski tretman isplate likvidacionog ostatka.

Utvrđivanje poreza na dobit privrednih društava u likvidaciji

Generalno prema odredbi člana 34. Zakona o porezu na dobit pravnih lica, dobit obveznika u postupku likvidacije oporezuje se u skladu sa tim zakonom.

Međutim, poreski aspekt likvidacije privrednih društava se razlikuje zavisno od datuma pokretanja likvidacionog postupka.

Privredna društva koja su otpočela postupak likvidacije pre 26. decembra 2014. godine, a koja iz nekog razloga još nisu okončala postupak likvidacije, utvrđuju porez na dobit u skladu sa zakonom, koji je bio u primeni do 25. decembra 2014. godine.

Prema odredbama člana 34. stav 2. Zakona o porezu na dobit pravnih lica, koja je bila u primeni do 25. decembra 2014. godine, dobit obveznika u toku likvidacije se utvrđuje kao pozitivna razlika imovine obveznika sa kraja i sa početka likvidacionog postupka, odnosno kao razlika imovine u toku trajanja likvidacionog postupka za koji se podnosi poreska prijava i poreski bilans, utvrđena u finansijskim izveštajima podnetim u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo i revizija, pri čemu je početni bilans perioda likvidacije jednak bilansu na kraju poreskog perioda pre početka likvidacionog postupka.

Dakle, postoje dva paralelna režima utvrđivanja poreza na dobit društava u likvidaciji:

  • obveznici koji su otpočeli postupak likvidacije pre 26. decembra 2014. godine, utvrđuju porez na dobit po starim pravilima, tj. ovi obveznici oporezivu dobit utvrđuju kao pozitivnu razliku imovine sa kraja i sa početka perioda za koji se podnosi poreska prijava i poreski bilans
  • obveznici koji su otpočeli postupak likvidacije na dan 26. decembra 2014. godine ili kasnije, utvrđuju porez na dobit u skladu sa važećom odredbom člana 34. Zakona o porezu na dobit pravnih lica tj. ovi obveznici utvrđuju poresku osnovicu u poreskom bilansu na osnovu dobiti iskazane u bilansu uspeha za period za koji podnose poresku prijavu i poreski bilans.

Utvrđivanje poreza na dobit privrednih društava u likvidaciji prema važećim pravilima

Važeća pravila o utvrđivanju poreza na dobit društava u likvidaciji primenjuju oni obveznici kojima je datum registrovanja odluke o likvidaciji i objavljivanja oglasa o pokretanju likvidacije 26. decembra 2014. godine ili kasniji datum.

Poreski aspekt likvidacije prema važećim pravilima utvrđivanja poreza na dobit društava u likvidaciji podrazumeva izvršenje sledećih obaveza:

  • Podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa nakon pokretanja postupka likvidacije u roku od 60 dana od dana pokretanja postupka likvidacije sa stanjem na dan koji prethodi danu pokretanja postupka likvidacije.
    Privredna društva u likvidaciji, u toku trajanja likvidacije, nisu dužni da plaćaju akontacije poreza na dobit.
  • Podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa nakon okončanja postupka likvidacije u roku od 60 dana od okončanja likvidacije sa stanjem na dan okončanja likvidacije.
  • Podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa u slučaju kada se likvidacija ne okonča do kraja godine u kojoj je otpočeta, obveznik u likvidaciji je dužan da podnese poresku prijavu i poreski bilans za period od pokretanja likvidacije do 31. decembra tekuće godine u roku od 180 dana od dana isteka perioda za koji se utvrđuje porez.

Utvrđivanje poreza na dobit društava u likvidaciji prema starim pravilima

Stara pravila o utvrđivanju poreza na dobit društava u likvidaciji primenjuju oni obveznici kojima je datum registracije odluke o likvidaciji i objavljivanja oglasa o pokretanju likvidacije 25. decembra 2014. godine ili neki raniji datum.

Poreski aspekt likvidacije prema starim pravilima utvrđivanja poreza na dobit društava u likvidaciji podrazumeva rokove i načine podnošenja poreske prijave i poreskog bilansa, kao i način utvrđivanja oporezive dobiti za obveznike u likvidaciji, prema pravilima, koja su se primenjivala do 25. decembra 2014. godine.

Rokovi za dostavljanje poreske prijave i poreskog bilansa
prema starim pravilima

Prema odredbama člana 34. stav 3. Zakona o porezu na dobit pravnih lica, koji je važio do 25.12.2014. godine bilo je propisano da je obveznik nad kojim se otvara postupak likvidacije dužan da nadležnom poreskom organu podnese prijavu i poreski bilans, i to:

  • sa stanjem na dan otvaranja postupka likvidacije – u roku od 15 dana od dana dostavljanja finansijskih izveštaja u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo i revizija
  • sa stanjem na dan okončanja postupka likvidacije – u roku od 15 dana od dana dostavljanja finansijskih izveštaja u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo i revizija.

Način utvrđivanja i plaćanja poreza na dobit društava u likvidaciji
koja primenjuju stara pravila

Osnovna specifičnost utvrđivanja poreza na dobit društava u likvidaciji, u odnosu na opšti režim oporezivanja pravnih lica, a prema starim pravilima, sastoji se u načinu utvrđivanja poreske osnovice ovih obveznika.

Osnov za utvrđivanje oporezive dobiti je bilans stanja, a ne bilans uspeha.

Iskazivanje podataka u poreskom bilansu

Obveznici u likvidaciji na koje se odnose stara pravila, popunjavaju poreski bilans na istom obrascu kao i ostali obveznici poreza na dobit, tj. na Obrascu PB1.

Poreski tretman likvidacionog ostatka

Likvidacioni ostatak predstavlja imovinu društva koja preostane nakon izmirenja svih obaveza društva i koja se raspodeljuje osnivačima društva.

Poreski aspekt likvidacije, koji se tiče tretmana raspodele likvidacionog ostatka osnivačima isti je za sve obveznike u likvidaciji, nezavisno od toga kada je otpočet postupak likvidacije.

Prema odredbama člana 35. st. 1. i 2. Zakona o porezu na dobit pravnih lica, likvidacioni ostatak, odnosno višak deobne mase u novcu, odnosno nenovčanoj imovini, iznad vrednosti uloženog kapitala koji se raspodeljuje članovima privrednog društva nad kojim je okončan postupak likvidacije, odnosno zaključen postupak stečaja, smatra se dividendom.

Vrednost nenovčane imovine jednaka je njenoj tržišnoj vrednosti.

Prema tome, pozitivna razlika između novčanog iznosa likvidacionog ostatka, odnosno tržišne vrednosti nenovčane imovine (ako je likvidacioni ostatak u nenovčanom obliku) i vrednosti uloženog kapitala, smatra se dividendom koju članovi društva u likvidaciji ostvaruju. Drugim rečima, predmetna pozitivna razlika ima poreski tretman dividende, koji zavisi od toga ko je član društva koji prima tu dividendu – da li je fizičko ili pravno lice, da li je rezident ili nerezident.

Saznajte više:
Dobrovoljna likvidacija privrednog društva – pravni aspekti »
Statusne promene prema Zakonu o privrednim društvima – Pojam i vrste »
Brisanje privrednog društva i preduzetnika iz Registra »

Vaš komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena zvezdicom *.

Zakon o privrednim društvima

Statusna promena izdvajanje uz osnivanje

Statusne promene su takve promene u organizaciji privrednog društva koje su zbog svog značaja i složenosti posebno uređene Zakonom o privrednim društvima („Sl. glasnik RS“, br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 – dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018, 91/2019, 109/2021 i 19/2025) (u daljem tekstu: Zakona o privrednim društvima). Statusnom promenom se društvo prenosilac reorganizuje tako što na…
Više informacija »
Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika

Centralna evidencija stvarnih vlasnika

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika („Sl. glasnik RS“, br. 19/2025, 51/2025 i 60/2025 – ispr.) uređuje se uspostavljanje, sadržina, osnovi evidentiranja i način vođenja Centralne evidencije stvarnih vlasnika pravnih lica, drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji u skladu sa zakonom, trastova i pravnih odnosa sličnih trastu, za koje postoji obaveza evidentiranja stvarnih vlasnika u skladu…
Više informacija »
Zakon o zdravstvenoj zaštiti

Uslovi za osnivanje i prestanak rada privatnih zdravstvenih ustanova

Prema odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 25/2019, 92/2023 – autentično tumačenje i 29/2025 – odluka US) pružaoci zdravstvene zaštite u Republici Srbiji su: zdravstvene ustanove u javnoj i privatnoj svojini; visokoškolske ustanove zdravstvene struke i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u…
Više informacija »
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

Registracija privatne osnovne škole

Osnovno obrazovanje i vaspitanje je delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba. Osnovno obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa Ustavom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020, 129/2021, 92/2023 i 19/2025), potvrđenim međunarodnim konvencijama,…
Više informacija »
Zakon o faktoringu

Uslovi za obavljanje faktoringa

Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) uređuju se pojam i predmet faktoringa, učesnici u faktoringu, uslovi i način obavljanja faktoringa, vrste faktoringa, prava i obaveze učesnika u faktoringu, ugovor o faktoringu, obrnuti faktoring i nadzor nad obavljanjem faktoringa. Prema odredbama Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) faktoring…
Više informacija »
Zakon o strancima

Stalno nastanjenje stranca u Srbiji

Stalno nastanjenje je odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji. Uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja, nadležnost za odlučivanje i postupak izdavanja odobrenja, kao i prestanka odobrenja za stalno nastanjenje stranog državljanina u Republici Srbiji regulisani su odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023), Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Pravni aspekti ugovora članova privrednog društva

Ugovor članova privrednog društva je imenovani ugovor korporativnog prava. Za razliku od osnivačkog akta, koji je obavezan dokument svakog privrednog društva, ugovor članova je fakultativan. Međutim, nepostojanje zakonske obaveze zaključenja ugovora članova privrednog društva, složenost odnosa u višečlanim privrednim društvima te velika praktičnost ugovora članova predstavlja razlog da bude više zastupljen u poslovnoj praksi u…
Više informacija »
Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava

Uslovi za upis u registar poljoprivrednih gazdinstava i pasivni status poljoprivrednog gazdinstva

Radi sprovođenja i praćenja poljoprivredne politike, evidentiranja poljoprivrednih gazdinstava i porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kao i radi vođenja analitike i statistike za potrebe Ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, u Upravi za agrarna plaćanja se vodi Registar poljoprivrednih gazdinstava. Pravilnik o upisu u registar poljoprivrednih gazdinstava, promeni podataka i obnovi registracije, elektronskom postupanju, kao i o uslovima…
Više informacija »