Uslovi i načini finansiranja poslovanja sa inostranstvom

Zakon o deviznom poslovanju

Finansiranje poslovanja sa inostranstvom u Srbiji se najčešće realizuje u sledećim oblicima:

  1. finansiranje kroz direktne investicije (ulaganje osnivača, subordinirani krediti i zajmovi, dopunske uplate i dr)
  2. devizno kreditiranje u zemlji
  3. uzimanje kredita i zajmova iz inostranstva
  4. ugovaranje posla faktoringa.

Direktne investicije

Zakonom o deviznom poslovanju („Sl. glasnik RS“, br. 62/2006, 31/2011, 119/2012, 139/2014, 30/2018 i 19/2025 – dalje: Zakon o deviznom poslovanju) kapitalni poslovi su definisani kao poslovi između rezidenata i nerezidenata čija je namena prenos kapitala. Jedan od kapitalnih poslova propisanih Zakonom o deviznom poslovanju su i direktne investicije.

Direktne investicije regulisane su članom 2. stav 1. tačka 17) Zakona o deviznom poslovanju kao ulaganje rezidenta u inostranstvu i nerezidenta u Republici Srbiji u pravno lice sa ciljem da se uključi u upravljanje poslovima tog pravnog lica kroz:

  1. osnivanje pravnog lica, ogranka ili predstavništva
  2. dokapitalizaciju pravnog lica
  3. kupovinu udela ili akcija u kapitalu pravnog lica
  4. subordinirani kredit ili zajam
  5. svaki drugi oblik ulaganja kojim ulagač stiče najmanje 10% učešća u osnovnom kapitalu, odnosno najmanje 10% glasačkih prava.

Obaveza izveštavanja Narodne banke Srbije

Zakonom o deviznom poslovanju, u slučaju kada je član privrednog društva nerezident, propisana obaveza izveštavanja Narodne banke Srbije o stranoj direktnoj investiciji, što je detaljnije uređeno:

  • Odlukom o obavezi izveštavanja u poslovanju sa inostranstvom („Sl. glasnik RS“, br. 87/2009 i 40/2015 – dr. odluka) i
  • Uputstvom za sprovođenje odluke o obavezi izveštavanja u poslovanju sa inostranstvom („Sl. glasnik RS“, br. 87/2009 i 40/2015 – dr. odluka).

Prema Odluci, obveznici izveštavanja, tj. rezidenti utvrđeni Zakonom o deviznom poslovanju, dužni su da Narodnoj banci Srbije dostavljaju izveštaje o poslovanju sa inostranstvom po više osnova, uključujući i o stanju i/ili transakciji po osnovu direktnih investicija nerezidenata u zemlji. U tom smislu, a kada se radi o direktnim investicijama nerezidenata u Republici Srbiji, rezidenti, u kojima nerezidenti imaju udeo u vlasništvu, obavezni su da Narodnoj banci Srbije dostavljaju Obrazac DI-1, tromesečni izveštaj o stranim direktnim investicijama nerezidenata u zemlji, prema Uputstvu.

Ova, kontinuirana obaveza izveštavanja Narodne banke Srbije postoji od dana prvog ulaganja, odnosi se i na sve promene u vezi sa povećanjem ili smanjenjem direktne investicije nerezidenta, a prestaje tek momentom potpunog povlačenja strane direktne investicije.

Dodatne uplate osnivača

Dodatne uplate nisu predmet uređivanja Zakona o deviznom poslovanju, ali se navode u nekim drugim zakonima, kao i u podzakonskim propisima kojima je uređeno devizno poslovanje.

Institut dodatnih uplata regulisan je Zakonom o privrednim društvima. Dodatne uplate mogu biti:

  • samo novčane
  • ne ulaze u osnovni kapital
  • utvrđuju se osnivačkim aktom ili odlukom skupštine (jednoglasno, osim ako je osnivačkim aktom za donošenje te odluke predviđena druga većina)
  • mogu se vratiti članovima društva samo ako nisu nužne za pokriće gubitaka društva ili za namirenje poverilaca društva, ali ni u kom slučaju se ne mogu vratiti članu društva pre konačne uplate ugovorenog uloga u društvo.

Osim Zakonom o privrednim društvima, dodatne uplate su uređene i odredbama Zakona o ulaganjima („Sl. glasnik RS“, br. 89/2015 i 95/2018) i to u delu koji se odnosi na pravo na transfer dobiti i imovine stranog ulagača, tako što je članom 9. ovog zakona propisano da je stranim ulagačima dozvoljeno da, u stranoj valuti, transferišu u inostranstvo iznose dobijene od dopunskih uplata. Istovremeno, ukazujemo da strani ulagač ovo pravo ima samo ukoliko je izmirio sve poreske i druge obaveze po osnovu javnih prihoda prema Republici Srbiji.

Devizno kreditiranje u zemlji

U članu 2. tačka (19) Zakona o deviznom poslovanju navedeno je da kreditni poslovi, u smislu ovog zakona, obuhvataju kreditne poslove u Republici Srbiji i kreditne poslove sa inostranstvom. Tačkom (20) istog člana Zakona o deviznom poslovanju kreditni poslovi u Republici Srbiji definisani su kao krediti koje banka odobrava rezidentu u devizama.

Osim članom 2. tačka (20) Zakona o deviznom poslovanju, kreditni poslovi u Republici Srbiji bliže su uređeni i članom 25. ovog zakona, kojim je propisano da banka može rezidentu – pravnom licu i preduzetniku odobriti kredit u devizama za plaćanje uvoza robe i usluga iz inostranstva, a što, nesporno, takođe predstavlja jedan vid finansiranja redovnog poslovanja privrednih subjekata.

Istovremeno, članom 34. Zakona o deviznom poslovanju predviđeno je da se plaćanje, naplaćivanje i prenos između rezidenata, kao i između rezidenata i nerezidenata u Republici Srbiji vrši u dinarima. Međutim, istom odredbom Zakona o deviznom poslovanju propisano je i to da se, izuzetno, plaćanje, naplaćivanje i prenos u Republici Srbiji mogu vršiti i u devizama po osnovima navedenim u stavu 2. tog člana Zakona o deviznom poslovanju, a kojim osnovima je obuhvaćeno i devizno kreditiranje u zemlji za namene iz člana 25. Zakona o deviznom poslovanju.

Kreditno zaduživanje u inostranstvu

Kreditni poslovi sa inostranstvom, shodno članu 2. tačka (21) Zakona o deviznom poslovanju, su krediti, koje odobrava banka ili strana banka, i zajmovi između rezidenata i nerezidenata, o kojima rezidenti izveštavaju Narodnu banku Srbije.

Finansijski krediti i zajmovi u devizama definisani su kao krediti i zajmovi koje kreditor, odnosno zajmodavac odobrava dužniku tako što (a) sredstva stavlja na raspolaganje uplatom na račun dužnika, ali se pod finansijskim kreditima i zajmovima podrazumevaju i (b) svi oblici finansiranja koje odobravaju banke, strane banke i druge strane finansijske institucije, kao i (c) finansiranje trgovine robom ili pružanja usluga u kojoj rezident nije ugovorna strana u poslu, a koje odobrava banka.

Finansijske kredite i zajmove u devizama iz inostranstva mogu uzimati:

  • rezidenti – pravna lica (u svoje ime i za svoj račun, kao i u svoje ime i za tuđ račun)
  • rezidenti – preduzetnici (u svoje ime i za svoj račun)
  • rezidenti – ogranci stranih pravnih lica (sa rokom otplate dužim od godinu dana i samo od svog nerezidentnog osnivača)
  • kao i rezidenti – fizička lica (sa rokom otplate dužim od godinu dana i koji se koriste uplatom sredstava kredita na račun tog rezidenta kod banke).

Prema odredbama člana 21. Zakona o deviznom poslovanju finansijski krediti uzeti iz inostranstva mogu se koristiti za sledeće namene:

  1. plaćanje uvoza robe i usluga
  2. finansiranje izvođenja investicionih radova u inostranstvu, koje rezidenti zaključuju u okviru obavljanja svoje delatnosti
  3. za otplatu ranije korišćenih kredita iz inostranstva (refinansiranje).

Istovremeno, Zakonom o deviznom poslovanju je predviđeno da rezidenti finansijske kredite iz inostranstva mogu uzimati i za druge namene, osim prethodno navedenih, ali na način i pod uslovima koje je utvrdila Narodna banka Srbije donošenjem Odluke o načinu i uslovima korišćenja finansijskih kredita iz inostranstva za namene iz člana 21. stav 2. Zakona o deviznom poslovanju  („Sl. glasnik RS“, br. 6/2013, 74/2013, 32/2018 i 3/2021).

Navedenom odlukom je propisano da kredit uzеt оd nеrеzidеntа sа sеdištеm, оdnоsnо prеbivаlištеm u držаvi člаnici Evrоpskе uniје mоžе dа budе оtplаćеn, оdnоsnо njеgоvа оtplаtа mоžе dа pоčnе i prе istеkа rоkоvа propisanih ovom odlukom, čime je rezidentima omogućeno i kratkoročno zaduživanje uzimanjem finansijskih kredita ili zajmova, ali samo od pomenutih kreditora.

U vezi s prethodno navedenim, bitno je znati da postoji mogućnost držanja deviza na računu kod banke u inostranstvu, a po osnovu finansijskog zaduživanja rezidenata u inostranstvu.

Naime, Odlukom o uslovima pod kojima i načinu na koji rezident mogu držati devize na računu kod banke u inostranstvu („Sl. glasnik RS“, br. 31/2012, 71/2013, 98/2013, 125/2014, 102/2015, 37/2018, 13/2020, 67/2023 i 13/2025) propisano je da rezident, uz odobrenje Narodne banke Srbije, može držati devize na računu kod banke u inostranstvu, između ostalog, i za korišćenje stranog finansijskog kredita koji je namenjen za plaćanja u inostranstvu, ako je korišćenje takvog kredita uslovljeno držanjem sredstava kod strane banke, a na osnovu kopije ugovora o kreditu i prijave kreditnog zaduženja evidentiranog kod Narodne banke Srbije.

Krediti i zajmovi u dinarima koje međunarodne finansijske organizacije i razvojne banke odobravaju rezidentima

Kreditnim poslovima sa inostranstvom smatraju se i krediti i zajmovi u dinarima koje, u skladu sa odredbama Zakona o deviznom poslovanju, međunarodne finansijske organizacije i razvojne banke ili finansijske institucije čiji su osnivači strane države odobravaju rezidentima.

Krediti i zajmovi u dinarima koje međunarodne finansijske organizacije i razvojne banke ili finansijske institucije čiji su osnivači strane države odobravaju rezidentima detaljnije su uređeni Odlukom o uslovima i načinu obavljanja kreditnih poslova sa inostranstvom u dinarima („Sl. glasnik RS“, br. 98/2013), kojom je propisano da rezident – kreditni dužnik po ovim poslovima može biti banka, rezident – pravno lice ili preduzetnik.

Dakle, kredite i zajmove u dinarima, u smislu Zakona o deviznom poslovanju, ne mogu uzimati rezidenti – ogranci stranih pravnih lica i fizička lica.

Pomenuti dinarski krediti i zajmovi mogu se odobriti sa rokom dospeća dužim od jedne godine od datuma njegovog korišćenja.

Dinarski kredit namenjen za finansiranje otkupa, prerade i proizvodnje poljoprivrednih proizvoda ili za finansiranje izvoza robe i usluga može se odobriti rezidentu – pravnom licu i preduzetniku sa najkraćim rokom dospeća od tri meseca. Izuzetno, dinarski kredit se može otplatiti i pre isteka propisanih rokova i u nesrazmernim ratama na osnovu akta ili sporazuma koji je ratifikovan u Republici Srbiji, kao i novim dinarskim kreditom, ukoliko su rokovi dospeća novog dinarskog kredita isti ili duži od rokova propisanih ovom odlukom.

Poslovi faktoringa

Članom 2. stav 1. tačka 1) Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) posao faktoringa je definisan kao finansijska usluga kupoprodaje postojećeg nedospelog ili budućeg kratkoročnog novčanog potraživanja, nastalog po osnovu ugovora o prodaji robe ili pružanja usluga u zemlji i inostranstvu.

U smislu Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) može se razlikovati:

  • domaći faktoring, čiji je predmet prodaja potraživanja nastalog prodajom robe ili pružanjem usluga između domaćih lica na unutrašnjem tržištu, i
  • međunarodni faktoring, čiji je predmet prodaja potraživanja nastalog u spoljnotrgovinskom prometu robe, odnosno usluga, u smislu zakona kojim se uređuje spoljnotrgovinsko poslovanje, a koji se može obavljati u jednofaktorskom sistemu, kad u faktoringu učestvuje samo jedan faktor, i u dvofaktorskom sistemu, kad u faktoringu učestvuju faktor sa sedištem u Republici i faktor sa sedištem u inostranstvu.

Faktoring se može obavljati samo na osnovu ugovora zaključenog u pisanoj ili elektronskoj formi. Ugovor, čiji predmet nije definisan u skladu sa Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018), ne smatra se ugovorom o faktoringu u smislu Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018). Ugovor o faktoringu se ne smatra ugovorom o kreditu ili zajmu, u smislu propisa Republike Srbije i poslovnih običaja.

Ažurirano: 28. 9. 2025.

Saznajte više:
Prava ulagača »
Obaveza izveštavanja NBS u poslovanju sa inostranstvom »
Spoljnotrgovinski promet robom prema odredbama Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju »

Vaš komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena zvezdicom *.

Zakon o strancima

Zahtev za izdavanje vize za kraći boravak (VIZA C)

Viza je odobrenje za ulazak, boravak ili tranzit koje stranac pribavlja pre ulaska na teritoriju Republike Srbije. Viza se izdaje u elektronskom formatu, a može biti biti izdata i u obliku nalepnice koja se utiskuje u putnu ispravu stranca. Prema odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023) vrste viza su:…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Statusna promena izdvajanje uz osnivanje

Statusne promene su takve promene u organizaciji privrednog društva koje su zbog svog značaja i složenosti posebno uređene Zakonom o privrednim društvima („Sl. glasnik RS“, br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 – dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018, 91/2019, 109/2021 i 19/2025) (u daljem tekstu: Zakona o privrednim društvima). Statusnom promenom se društvo prenosilac reorganizuje tako što na…
Više informacija »
Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika

Centralna evidencija stvarnih vlasnika

Zakonom o evidenciji stvarnih vlasnika („Sl. glasnik RS“, br. 19/2025, 51/2025 i 60/2025 – ispr.) uređuje se uspostavljanje, sadržina, osnovi evidentiranja i način vođenja Centralne evidencije stvarnih vlasnika pravnih lica, drugih subjekata registrovanih u Republici Srbiji u skladu sa zakonom, trastova i pravnih odnosa sličnih trastu, za koje postoji obaveza evidentiranja stvarnih vlasnika u skladu…
Više informacija »
Zakon o zdravstvenoj zaštiti

Uslovi za osnivanje i prestanak rada privatnih zdravstvenih ustanova

Prema odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 25/2019, 92/2023 – autentično tumačenje i 29/2025 – odluka US) pružaoci zdravstvene zaštite u Republici Srbiji su: zdravstvene ustanove u javnoj i privatnoj svojini; visokoškolske ustanove zdravstvene struke i druga pravna lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u…
Više informacija »
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

Registracija privatne osnovne škole

Osnovno obrazovanje i vaspitanje je delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba. Osnovno obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa Ustavom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020, 129/2021, 92/2023 i 19/2025), potvrđenim međunarodnim konvencijama,…
Više informacija »
Zakon o faktoringu

Uslovi za obavljanje faktoringa

Zakonom o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) uređuju se pojam i predmet faktoringa, učesnici u faktoringu, uslovi i način obavljanja faktoringa, vrste faktoringa, prava i obaveze učesnika u faktoringu, ugovor o faktoringu, obrnuti faktoring i nadzor nad obavljanjem faktoringa. Prema odredbama Zakona o faktoringu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013 i 30/2018) faktoring…
Više informacija »
Zakon o strancima

Stalno nastanjenje stranca u Srbiji

Stalno nastanjenje je odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji. Uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja, nadležnost za odlučivanje i postupak izdavanja odobrenja, kao i prestanka odobrenja za stalno nastanjenje stranog državljanina u Republici Srbiji regulisani su odredbama Zakona o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023), Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje…
Više informacija »
Zakon o privrednim društvima

Pravni aspekti ugovora članova privrednog društva

Ugovor članova privrednog društva je imenovani ugovor korporativnog prava. Za razliku od osnivačkog akta, koji je obavezan dokument svakog privrednog društva, ugovor članova je fakultativan. Međutim, nepostojanje zakonske obaveze zaključenja ugovora članova privrednog društva, složenost odnosa u višečlanim privrednim društvima te velika praktičnost ugovora članova predstavlja razlog da bude više zastupljen u poslovnoj praksi u…
Više informacija »